Wednesday 27 January 2010

Berubah

Sudah lama ku fikirkan..kemana halatuju keluarga ini. Adakah kami sekadar menjadi orang yang biasa-biasa aja. Tak baik sangat tapi tidak membuat kejahatan. Atau sekadar mungkin amalkan yang wajib - moderate kata orang putih. Bukan extrimist bukan fundamentalis. Tapi bukankan asas sesuatu perkara itu merupakan fundamental? Jadinya buruk sangatkan kalau aku berusaha menjadi fundamentalis Islam, dalam istilah pemahamanku menjadi insanNya yang tahu asas dan tunggak agamaku?Nyata sekali bukan. Tapi menjadi fundamentalis adakah aku akan menjadi extrimis? Stigma yang dibawakan dari barat seolah-olah dua perkataan ini membawa bencana. Tak dapat ku persetujui. Ini pun aku dapat setelah mendengar ceramah Shiekh Ahmat Deedat. mungkin dapat kusimpulkan ini propaganda mereka menjatuh kan lagi umat Islam sedunia. Gelak besar Azazil,nauzubillah!!!



Tapi bagamana nak dimulakan. Aku pun ni biasa-biasa aja. Baik tidak...jahat pun tidak, atas pagar jer. Mungkin kena duduk dengan abah budak-budak ni bincang dengan mendalam. Masa mereka kecil dulu aahh mudah sebut saja Allah sayang hempas pulas apa saja ku pinta pasti terlaksana. Bibir mungil itu tak pernah memarahiku malah merungut pun tidak.

Hari ini bila disebut ganjaran pahala dan dosa hmm macam endah tak endah..bila cikgu sunday school sebut, meloncat terus tanda faham dan setuju. nampak sangat cakap Ibu ni tak convincing. Semoga budak-budak ni terus dipelihara oleh Nya dan sentiasa didamping dengan orang yang membawa kebaikkan didunia dan akhirat.

Susah hati membaca akhbar negara sendiri, kes jenayah, sosial, kepincangan terpampang hinggakan tiada lagi yang mustahil di bumi kelahiran ku. 18SX XXXRated ...lumrah ..negara Islam pada nama. Tekanan luar sangat hebat, hinggakan serasanya di bumi kafir ini lebih mudah untuk mendalami Islam. Kenalan muslim disekitar daerah ini sangat baik dan sentiasa mengajak kita kearah kebaikan. Atas nama Islam kelas bahasa Arab dan hafazan hanya meminta bayaran asas utk peralatan dan buku teks. guru komited tanpa perlu bayaran. Walhal kita pun maklum keadaan ekonomi sekarang segalanya sempit. Dengan pengharapan pada syurga Illahi mereka melakukannya dengan rela hati. Kita nak ajar anak sendiri pun ngelat dan rasa geram tu tak hilang, inikan pula kelas seramai 10-15 anak-anak pelbagai bangsa, latarbelakang dan kebolehan. Semoga Allah mudahkan urusan mereka dan memberi kesabaran pada mereka untuk melaksanakan perkara yang mulia ini.

1 comment:

Fatimah said...

Buat phd ek?sy pun tgh fikir nak buat phd ke tak nnti..huhu..